Interjú Pupos Zsolttal, tűzfestővel

Nagyon örülök, hogy írtál kérlek mutatkozz be és meséld el mivel foglalkozol.

Pupos Zsolt vagyok, pirográfiával foglalkozom ( Tűzfestészet) ez a fő tevékenységem.

Láttam voltál kint a kartali család napon is. Ezt a fajta munkát helyszíntől függetlenül bárhol el tudod végezni? Vagy akkor is egy kis műhely volt ott neked berendezve?

A tűzfestészet igényel egy kis műhelyt, ahol áram van és elszívó berendezés. Ha ezek a feltételek adottak, akkor bárhol tudok tűzfestett képeket csinálni. A kartali családi napon nem volt műhely, otthonról vittem kész műveket.

Sosem féltél a tűztől?

Nem.

Mióta foglalkozol tűzfestészettel?

Tűzfestészettel körülbelül 3 éve találkoztam az interneten, viszont már kis korom óta rajzolok és festek.

Ez egy új művészeti ág vagy inkább bővíti az absztrakt művészet repertoárt?

A tűzfestészet nem egy új művészeti ág, már az 1600-as években is égettek fára,bőrre és csontra.

Kell ehhez valamilyen végzettség, hogy tűzfestő lehess?

Nem kell semmilyen végzettség, viszont kell hozzá türelem, művészeti affinitás, na meg persze kéz ügyesség.

Miért kezdtél el ezzel foglalkozni?

Kiskorom óta művészléleknek tartom magam. Imádok alkotni és mivel az ember számára az a legmegfelelőbb munka, amit szívéből szeret csinálni, így nem is volt kérdés számomra, hogy ezzel fogok foglalkozni amint lehetőségem lesz rá.

Beszélgessünk magáról a tűzfestés folyamatáról. Hogyan készül el egy mű? Nagy zárt ajtók mögött kirakva, hogy ne gyere be, mert tüzeskedek? 🙂

Először is a folyamatról. A faanyag megmunkálásával kezdődik, ami abból áll, hogy addig csiszolom a fa felületét, amíg relatíve tükörsima nem lesz. Ha valakiről portrét csinálok, először is kérek a személyről egy jó minőségű képet, ahol lehet látni az illető arcvonalát és vonásait, mivel az árnyékolásnál ezek a tényezők elengedhetetlenek, muszáj látnom hol kell árnyékolnom és mennyire. Na szépen sorjában. Először fel rajzolom a fára az arc főbb vonalait. Itt még korrigálhatom az esetleges hibákat. Ha ez meg van, akkor elkezdem szépen égetni ezeket a vonalakat. Miután kész vagyok a “vázzal” akkor jön a munka nehezebbik része, az árnyékolás. Mint mondtam ehhez elengedhetetlen, hogy jó minőségű képem legyen az alanyról, mivel egy pixeles vagy homályos képen nem látszanak az arc mélységei, így én sem tudom megfelelően árnyékolni. Ha megfelelő minőségű a kép, akkor elkezdem árnyékolni szépen lassan. A hangsúly itt a türelmen van, mivel ezt már nem lehet visszafordítani ha elrontom. Ha egy helyen egy árnyalattal jobban odaégetem, az egésznek annyi, és kezdhetem újra egy másik fával. Ezért sem lehet egy portrét gyorsan elkészíteni. Ha ezzel is meg vagyok, és a megrendelőnek is tetszik a végeredmény, akkor az egész fát egy speciális lakkal kezelem, ami megköti a rajta képződő korom réteget és védi a művet a kopástól. Ennyit a művelet folyamatáról. A munka persze nem nagy zárt ajtók mögött zajlik, sőt, sokszor egy családtagomtól is megszoktam kérdezni a véleményét a műről a folyamat közben. Ez persze nem azt jelenti, hogy mellettem akár egy rock banda is felléphet, mivel nagyon nagy koncentrációt igényel a pirográfia.

Mennyi idő alatt készül el egy kép általában?

Attól függ, hogy milyen képről beszélünk. Ha portréról beszélünk, akár 2-3 napig is eltarthat. Ha csak egy sima mandaláról van szó, akkor 5-6 óra. De mivel nálam a minőség az első, ezért én mindig inkább több időt foglalkozom akár a legegyszerűbb munkámmal is.

Miket szoktak kérni általában? Úgy értem van kedvenc téma ?

Az egyik főbb téma amit kérnek azok a portrék egy-egy családtagról vagy akár háziállatról. A másik kedvelt téma általában egy hosszabb vagy rövidebb szöveg, amiket a rendelő kedv szerint ki díszíthet egy kerettel,lógóval vagy bármivel. Mivel ezeket a szövegeket én is szerkesztem, ezért teljes mértékben a rendelő szabja meg, hogy milyen szöveget szeretne és miféle díszítéssel és kerettel. Határ a csillagos ég.

Mi volt a legextrémebb kérés eddig?

Számomra extrém kérések, azok a portrék, mikor több embert kell égetnem egy falapra. Mivel emiatt az egy számra eső emberek mérete kisebb lesz a képen, ezért nehezebb az árnyékolás. Ilyenkor szoktam általában nagyítót használni, és ezek a kérések még időigényesebbek.

Melyik volt a leghosszabb idő műved, és miért pont az?

Az utolsó vacsora. 13 portré a háttérrel együtt. Rendkívül időigényes munka volt. 2 hónap alatt készült el.

Milyen árak között mozognak a műveid?

Portrék 6000 forinttól kezdődnek, minden más 5000 forinttól.

Hogyan lehet felvenni veled a kapcsolatot?

Facebook-on, email-en.( Facebook-on itt: Pupos Zsolt, Email: pupos68@gmail.com)

A megrendelt terméket házhoz szállíttatod vagy inkább menjen el érte a megrendelő?

Szoktam postázni is, de jobb szeretem ha eljönnek érte, mert akkor nem áll fent a sérülés veszélye.

Gondolkoztál azon, hogy tarts valamilyen bemutató órát iskolásoknak és gimnáziumosoknak? Hiszen ez egy nagyon érdekes foglalkozás.

Ha kapnék egy ilyen felkérést, akkor nagyon szívesen.

Végezetül mit hozott az életedbe a tűzfestészet?

Rengeteg dolgot. Kezdve az örömmel, amit megtapasztalhattam azáltal, hogy azt a munkát végezhetem amire mindig is vágytam. Nap mint nap új dolgokat tapasztalhatok meg, mivel a legtöbb kérés egyedi, és hogy egy alkotás többől is állhat, minthogy szép. Egy-egy alkotás magának a megrendelőnek az érzelmeit vagy akár emlékeit kelti életre. Így számomra egy meghökkentően jó érzés látni, ahogy egy megrendelőm egy szerette vagy akár szeretett tárgya megelevenedik és újjáéled a szeme láttára, mikor átadom neki a művet. Az ilyen pillanatok felbecsülhetetlenek, és ezek a pillanatok az igazán ösztönzőek az ember életében.

Köszönöm az interjút! Remélem sok embernek felkeltetted a figyelmét! 🙂

Én köszönöm a lehetőséget!

 

 

 

About Dulai Zsófia

Kartalon élek immár 11 éve, Kislányom születése után megmoccant bennem valami.. az a valami hogy aktív tagja szeretnék lenni ennek a kis közösségnek :)

View all posts by Dulai Zsófia →

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük